Dekalog – czyli jakimi wartościami kierujemy się w życiu

Zainspirowała mnie Dorota Zalepa swoim wpisem o kurczowym trzymaniu się celu. Jedno zdanie „Każda decyzja, w której kierujemy się dobrem i miłością do drugiego człowieka jest dobra” szczególnie mnie uderzyło…

Jakimi wartościami kierujecie się w swoim życiu?

Ja nie jestem bardzo pobożna, ale uważam, że ktoś bardzo mądry wymyślił przykazania.

„(…) Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego” – bądź dobry dla innych tak samo jak jesteś dobry dla siebie, kochaj siebie tak jak kochasz innych. Dbaj o drugiego człowieka w zdrowi i w chorobie…

Czcij ojca swego i matkę swoją” – to dzięki rodzicom istniejemy. Rodzice popełniają błędy, ale kto nie robi błędów? Rodzice zainwestowali w nas swoją miłość, swój czas, swoje zaangażowanie, swoje noce, swoje dni i za to powinniśmy im codziennie dziękować.

Nie zabijaj” – nie wiem jak Wy, ale ja boję się, że będzie wojna. Gdyby każdy na świecie przestrzegał przykazania nie zabijaj o ile mniej zła byłoby na świecie. Wyobraźcie sobie spokojny świat bez wojen, ataków terrorystycznych, zabójstw.

Nie cudzołóż” – zdrada zawsze kogoś krzywdzi. Czy dla chwili przyjemności warto zadawać ból komuś bliskiemu?

Nie kradnij” – nie przywłaszczaj sobie czyjejś własności: zdjęć, tekstów itd. Ja chciałabym żyć w świecie gdzie nie zamyka się domów, samochodów, nie potrzebny jest monitoring w sklepie.

Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu” – nie kłam, nie obgaduj, Kochaj drugiego człowieka.

W sumie wystarczyłoby tylko przykazanie o miłości bliźniego.

Kochając każdego człowieka nie jesteśmy w stanie go skrzywdzić, nie ukradniemy jego rzeczy, nie zdradzimy, nie okłamiemy, nie zabijemy.

Wiem świat idealny nie istnieje. A szkoda …

Skomentuj

